Caligo toimittaa kaasupesureita Ranskaan

Päiväys: 12.09.2017 - Kaasualan uutisia

Turkulaisen suunnittelu- ja insinööritoimisto Elomatic Oy:n tytäryhtiö Caligo Industria Oy toimittaa savukaasupesurijärjestelmän lämpölaitoshankkeeseen Ranskaan Toursin alueelle. Pesurit tilannut asiakas, Dalkia SA on maailman suurin lämpöyhtiö ja merkittävässä asemassa Euroopan energiamarkkinoilla.

Kaupan arvo on noin 1,2 miljoonaa euroa. Ennen kaikkea tilaus on Caligolle huomattava päänavaus Eurooppaan. Järjestelmä toimitetaan pääosin vuoden 2018 aikana.

Vuosi 2017 on ollut erinomainen kasvun vuosi Caligolle. Yrityksen tilauskanta on käytännössä ollut täynnä koko alkuvuoden, ja Dalkia-kauppa luo vahvat mahdollisuudet tulevaan kasvuun.

Caligon toimitusjohtaja Juha Järvenreuna pitää kauppaa merkittävänä erityisesti yrityksen kansainvälistymisen takia.

– Olemme markkinajohtaja erikoisosaamisemme alueella Suomessa. Nyt solmittu kauppa Ranskassa on meille ennen kaikkea strateginen askel kansainvälistymisessämme, Järvenreuna kertoo.

Caligon mukaan yrityksen kehittämä pesuri soveltuu hyvin lämpölaitoksiin, jotka käyttävät kosteaa haketta tai turvetta. Se vähentää lämpölaitosten polttoaineen käyttötarvetta.

Savukaasupesuri myös puhdistaa biolämpölaitoksen savukaasut rikkiyhdisteistä ja vähentää merkittävästi hiukkaspäästöjä.

Samalla pesuri ottaa talteen hukkalämmön biolämpölaitosten savukaasuista. Energia siirretään kaukolämpöverkkoon.

Turun Sanomat 12.9.2017/Talous/Liisa Enkvist